x تبلیغات
shahrmaftool

آشنایی با چسب ، روان کننده و ترمیم کننده بتن

 

افزودنی بتن، در واقع ماده‌هایی هستند که به صورت پودر یا مایع بوده و به دلایل مختلف به بتن اضافه می‌شوند. هر یک از افزودنی‌های بتن کاربرد خاصی در بتن دارند و نمی‌توان آن‌ها را به جای هم استفاده کرد. مواد افزودنی از تخریب بتن جلوگیری کرده و سبب ایجاد خواصی در بتن می‌شوند. اصلی‌ترین  ویژگی برخی از افزودنی‌های بتن کاستن از آب بتن به منظور بهبود خاصیت‌های آن است. به طور کلی بتن‌هایی که بسیار با دوام هستند، حتما در آن‌ها از افزودنی‌های مخصوص استفاده شده است.

آشنایی با چسب بتن

یکی از انواع افزودنی‌های بتن، چسب بتن است. این محصول به صورت مایع بوده و به منظور آب‌بندی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل ظاهری این چسب شیری رنگ است. البته در صورتی که این محصول با سیمان مخلوط شود حالت بی رنگ پیدا می‌کند. از جمله اصلی‌ترین  مزیت چسب بتن مقاومت بالای آن در برابر رطوبت، گرما، سرما، احتراق، ضربه و... است. استفاده از چسب بتن در سازه و در بتن سبب صرفه جویی در هزینه، ایجاد استحکام و مقاومت بیشتر می‌شود. از طرفی سرعت عملیات بالاتر رفته و وزن سازه نیز کاهش پیدا می‌کند. برخی از چسب‌های بتن آنتی باکتریال هستند. بنابراین از رشد باکتری جلوگیری می‌کنند.

آشنایی با روان کننده بتن

از دیگر افزودنی‌های بتن، روان کننده بتن است. این محصولات سبب کاهش آب در بتن می‌شوند و در نتیجه عدد اسلامپ افزایش میابد. با افزایش عدد اسلامپ در نهایت بتن روان‌تر و نرم تر می‌شود. در صورتی که از روان کننده بتن به اندازه مناسب استفاده شود، در نهایت خواص بتن افزایش یافته و استانداردهای آن حفظ می‌شود. در صورتی که مقدار بیش از حد از این افزودنی استفاده گردد، سبب از هم پاشیدگی بتن می‌شود. چرا که این ماده سبب روان شدن بتن شده و در صورت استفاده بیش از حد تاثیر منفی می‌گذارد. از این رو قبل از استفاده می‌بایست به روش استفاده توجه کنید. لازم به ذکر است برخی از روان کننده‌ها خاصیت کندگیر یا زودگیر در بتن ایجاد می‌کنند.

آشنایی با ترمیم کننده بتن

ترمیم کننده بتن همانطور که از نامش پیداست به منظور ترمیم بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول بر پایه سیمان بوده و معمولا آماده به مصرف است. تنها کافیست مقدار مناسبی آب به آن اضافه شود. این محصول از دوام و استحکام عالی برخوردار است. پایه اصلی آن سیمان و لاتکس است. از این محصول در موارد مختلفی استفاده می‌شود. مهم‌ترین  موارد استفاده آن شامل تعمیر سازه هایی که قابلیت پاششی یا ماله کشی داشته باشند، تعمیر اجزای ساختمانی، تعمیر تیر و ستون پیش تنیده، تعمیر سازه‌های دریایی و... است. به طور کلی در صورتی که بتن ترک داشته باشد نیز از این ماده می‌توان استفاده کرد.

 

مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی

 در گذشته به منظور اجرای سقف بناها از روش طاق ضربی استفاده می‌شد. این روش سبب افزایش وزن سقف و در نتیجه کاهش مقاومت آن در برابر زلزله می‌شد. از این رو در حال حاضر به منظور رفع این مشکلات از سقف تیرچه بلوک استفاده می‌شود. در اجرای این سقف از بلوک‌های سیمانی، سفالی و یونولیت استفاده می‌شود. استفاده از این ابزار سبب کاهش وزن سقف و در نتیجه مقاومت بیشتر آن می‌شود. یکی از اصلی‌ترین اقدامات به منظور کاهش وزن سقف، استفاده از یونولیت سقفی است. از یونولیت سقفی به عنوان بلوک در اجرای تیرچه بلوک استفاده می‌شود. در این بخش قصد داریم در مورد این مسئله که یونولیت سقفی چیست و مراحل نصب یونولیت سقفی و اجرای آن چگونه است صحبت کنیم.  

یونولیت سقفی چیست ؟

در پاسخ به سوال یونولیت سقفی چیست باید بگوییم این یونولیت‌ها به عنوان قالب بتن در سقف‌های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرند. شکل ظاهری این یونولیت‌ها به صورت مکعب مستطیل است. ابعاد یونولیت سقفی استاندارد معمولا 200 سانتی‌متر طول و 50 سانتی‌متر عرض دارد. همچنین ارتفاع یونولیت‌ها 25 سانتی‌متر است. کاربرد استفاده از یونولیت سقفی تنها به اجرای تیرچه بلوک محدود نمی‌شود. از آن‌ها در لایه میانی ساندویچ پانل، زیر لایه‌های پوششی سقف لوله‌ها و شیروانی‌ها نیز استفاده می‌شود. کاربرد اصلی یونولیت، استفاده به عنوان عایق صوتی حرارتی است.

ویژگی سقف تیرچه یونولیت

یونولیت سقفی چیست ؟

اصلی‌ترین ویژگی و در واقع مزیتی که استفاده از یونولیت در سقف‌ها دارد، اجرای آسان آن نسبت به مصالح قدیمی تر است. استفاده از یونولیت سقفی این امکان را فراهم می‌کند تا کار سریع‌تر پیش برود. اما به طور کلی ویژگی استفاده از این یونولیت‌ها ویژگی‌های زیر را به همراه دارد:

  • با استفاده از این یونولیت‌ها، نیازی به بلوک‌های سیمانی و تیرچه‌های پیش ساخته نیست. در واقع یونولیت جایگزین مناسبی برای بلوک‌های سیمانی است.
  • استفاده از یونولیت باعث افزایش عمر سازه شده و همچنین در هزینه صرفه‌جویی می‌شود.
  • یونولیت در برابر زلزله نیز مقاومت بالایی دارد.
  • با کمک یونولیت، هر نوع ارتعاش و میزان صدا در سقف کاهش پیدا می‌کند. در واقع به عنوان عایق صدا عمل می‌کند.
  • نصب یونولیت سقفی در سقف‌های تیرچه یونولیت سبب ایجاد دهانه‌های بلند در سقف می‌شود.
  • وزن کلی ساختمان نیز کاهش پیدا می‌کند.
  • با استفاده از یونولیت سقفی، نیازی به تیرهای میانی نیست. همین مسئله سبب افزایش ارتفاع طبقات، کاهش گودبرداری و کاهش هزینه می‌شود.

مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی چگونه است؟

پس از بررسی و پاسخ به سوال یونولیت سقفی چیست، مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. معمولا نحوه نصب و اجرای یونولیت سقفی با توجه به شرایط آب و هوایی و ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری متفاوت است. از این رو برای نصب و اجرای یونولیت سقفی دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد. به طور کلی مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی در خانه ویلایی که دارای سقفی کوتاه است، با مراحل نصب یونولیت در آپارتمانی با سقف بلند متفاوت است. می‌توان نتیجه گرفت ارتفاع سقف نیز در روش اجرا و نصب یونولیت سقفی تاثیرگذار است.

یکی از موارد مهم در مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی ، ضخامت ورق یونولیت است. معمولا بلوک‌های یونولیت پلی استایرن که در سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای قطر زیادی هستند. از این رو ابعاد و ضخامت یونولیت بسیار مهم است.

مراحل نصب یونولیت سقفی به شرح زیر است:

  • در مرحله اول بافت شبکه‌های فلزی انجام می‌شود. در این مرحله شبکه‌های فلزی با استفاده از مفتول‌های مقاوم با ضخامت‌های 5.2 و 4 و 3 میلی متر، طول 3 و عرض 1 متر بافته می‌شوند.
  • در مرحله دوم یونولیت‌ها در ضخامت‌های مورد نیاز و با توجه به ابعاد شبکه‌های فلزی بافته شده برش داده می‌شوند.
  • مرحله سوم نوبت به قرارگیری یونولیت‌ها می‌رسد. یونولیت‌ها بین شبکه‌های بافته شده قرار گرفته و توسط مفتول‌های مورد نظر و یا سیم آرماتوربندی به یکدیگر متصل می‌شوند. فاصله آن‌ها از یکدیگر معمولا 5، 7 و 10 سانتی متر باید باشد.
  • در مرحله بعدی، نوبت به قرار دادن قطعات پانل‌ها می‌رسد. این قطعات کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در نهایت با توجه به نقشه و اندازه‌ای که مد نظر است، توسط بست‌های مخصوص به یکدیگر متصل می‌شوند.
  • برای اینکه دیوارها در محل نصب پنجره و درب نیز یکپارچگی خود را حفظ کنند، اطراف آن با شبکه اتصال ساده به صورت قاب دور پنجره و درب، روی پانل بسته می‌شود.
  • در مرحله آخر پس از اینکه نصب تمامی پانل ها، قاب درب و پنجره، کارهای تاسیساتی انجام شد، به منظور اطمینان از تکمیل عملیات، بتن پاشی انجام می‌گیرد. این کار می‌تواند به صورت دستی و یا ماشینی انجام شود.

برای تکمیل مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی از چه ابزاری استفاده می‌شود؟

ویژگی سقف تیرچه یونولیت

  • استفاده از انواع فوم‌های سقفی به تعداد لازم
  • ابزار برش فوم
  • دریل و مته
  • اره و چکش
  • استفاده از تفنگ هایی به منظور اتصال میخ و پرچ ها

اقدامات لازم جهت نصب و اجرای یونولیت سقفی

برای شروع مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی، لازم است یکسری نکات را در نظر داشته باشید و آن‌ها را رعایت کنید:

  • حتما از لباس‌های مخصوص که آستین‌های بلند داشته باشد و از دستکش استفاده نمایید.
  • استفاده از عینک ایمنی را فراموش نکنید.
  • از ماسک هایی که دارای تهویه مناسب باشد استفاده کنید. استفاده از این ماسک‌ها به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات پلی استایرن به دستگاه تنفسی لازم است.
  • به منظور نصب فوم سقفی، از افراد متخصص بهره‌مند شوید.

کلام آخر

 

مراحل نصب و اجرای یونولیت سقفی به طور کامل در مطالب فوق بیان شد. چنانچه قصد اجرای یونولیت سقفی را دارید، به منظور تهیه انواع یونولیت با کیفیت، به فروشگاه شهر مفتول مراجعه نمایید. به منظور خرید انواع یونولیت ، انوای توری سرندی، حصاری، فرنگی، انواع سیم آرماتوربندی، تیرچه کرومیت و تیرچه بتنی و... با شماره 02154483 تماس حاصل نمایید.

میلگرد ساده A1 چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

به طور کلی شما با میلگرد‌ها و انواع آن اشنایی داشته و در پیرامون خود به دفعات این مصالح را مشاهده نموده‌اید. اما شاید تشخیص آن‌ها سخت بوده و در خصوص تنوع این محصول و کاربرد‌های هرکدام، اطلاعاتی در اختیار نداشته باشید. اما اگر در صنعت ساختمان و ساخت‌و‌ساز فعالیت دارید باید بدانید میلگرد ساده A1 چیست و چه استفاده‌هایی دارد. میلگرد ساده یا بدون آج ، اغلب میلگرد صنعتی محسوب می‌شود اما جهت نگه‌داشتن بتن آرمه در ساختمان نیز کاربرد دارد. در ادامه به کاربرد های میلگرد ساده A1 صنعتی و ساختمانی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

میلگرد ساده A1 چیست ؟

به طور کلی میلگرد‌هایی که دارای آج نباشند را میلگرد ساده گویند. اما در خصوص معرفی گسترده و کامل میلگرد ساده باید گفت: مقاطع فولادی طویل و توپری هستند که سطحی صاف و صیقلی شبیه بتن دارند. مبنای استاندارد میلگرد ساده در قدیم با همان استاندارد A1 آجدار منطبق بود. اما امروزه به میلگرد ساده، میلگرد ۲۴۰ نیز گفته می‌شود.

میلگردهای ساده با استاندارد A1 و با ویژگی نرم و خام نیز شناخته می‌شوند که دارای کشش زیادی هستند. این میلگرد‌ها در دسته میلگرد‌های داکیل جای دارند. بنابراین جهت آهنگری، تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری بسیار مناسب می‌باشند.

از این‌رو می‌توان گفت این میلگرد‌ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته و تحمل بار مکانیکی آن‌ها بسیار بالا می‌باشد. با این ویژگی های میلگرد ساده می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به مقاومت بالای آن‌ها، گزینه بسیار مناسبی برای ساخت‌و‌ساز هستند. درواقع از پر کاربرد ترین مصالح ساختمان، می‌توان به میلگرد های بدون آج اشاره کرد که با کاربرد های گسترده در صنعت ساختمان به مهندسان عمران کمک‌های شایانی کرده است.

میلگرد ساده A1 چیست ؟

استاندارد میلگرد ساده A1

استاندارد GOST (5781) روسیه میلگرد ساده را با حرف A1 تعیین نموده است. میلگرد ساده در استاندارد ایران با حرف S220 تعیین شده است. عدد 220 نمایانگر تنش تسلیم (تنش جاری شدن) میلگرد بر حسب واحد نیوتن بر میلی‌متر مربع بوده که در استاندارد روسیه مقدار تنش تسلیم برابر با 2300 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش گسیختگی آن 3800 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

میلگرد بدون آج انواع مختلفی دارد که می‌توان به میلگرد 10 ساده، میلگرد بدون آج سبک و سنگین اشاره کرد که شما می‌توانید بر اساس نیاز خود، نوع مناسب آن را انتخاب نمایید.

میلگرد ساده دارای وزن استاندارد می‌باشد، به عنوان مثال میلگرد 10 ساده را با بسته‌بندی‌های 2200 الی 2500 کیلوگرم به بازار عرضه می‌کنند. بدین ترتیب برای بارگیری و تخلیه کردن آن‌ها در هنگام جابه‌جایی، نیاز به وسایل و ادوات خاصی مانند جرثقیل می‌باشد. با استفاده از جرثقیل می‌توان به راحتی میلگرد‌ها را بارگیری و تخلیه کرد.

جنس میلگرد A1 بر اساس استانداردهایی که دارد در انواع فلز، فیبر شیشه‌ای، فیبر بازالت و پلاستیک تقویت‌شده در بازار عرضه می‌شود.

کاربرد میلگرد ساده در ساختمان چیست ؟

کاربرد میلگرد ساده در ساختمان چیست ؟

تاریخچه استفاده میلگردهای ساده به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، به ابتدای قرن 20 میلادی بر‌می‌گردد. میلگرد بدون آج دارای شناسنامه هستند و در طیف وسیعی از کاربرد ها در صنعت و در ساختمان استفاده می‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت میلگرد ساده در ساختمان برای جبران مقاومت کششی پایین بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر می‌تواند نتیجه تاثیرگذار و مطلوبی داشته و مقاومت بتن‌ها را در مقابل نیرو‌های کششی افزایش دهد. در واقع می‌توان از این میلگردها به‌عنوان میلگرد دورپیچ در اعضای سازه‌ای و ساختمان‌های بتن آرمه استفاده نمود.

لازم به ذکر است که متاسفانه بعضی از مهندسان با دلایل گوناگون سعی می‌کنند از این میلگرد‌ به عنوان میلگرد‌ حرارتی در سقف‌ها بهره ببرند. آن‌ها از این توجیه استفاده می‌کنند که میلگرد‌های ساده نقش سازه‌ای ندارند. از این رو تصور می‌کنند استفاده از این میلگرد‌ها به عنوان میلگرد حرارتی هیچ مانعی ندارد. اما به طورکلی استفاده از میلگرد‌های بدون آج به عنوان میلگرد حرارتی، نوعی اشتباه طراحی و اجرایی متداول می‌باشد.

کاربرد صنعتی میلگرد ساده چیست ؟

می‌توان گفت: میلگرد ساده اغلب مصرف صنعتی دارد. از این محصول در ساخت پیچ، مهره، میخ و هم‌چنین ساخت برخی اتصالات استفاده می‌گردد. هم‌چنین میلگرد‌های ساده سایز پایین در ساخت مفتول، از جمله مفتول گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاربرد های صنعتی میلگرد بدون آج می‌توان بعضا به استفاده آن‌ها در ساخت خاموت نیز اشاره کرد. خاموت، آرماتور‌های عرضی هستند که به دور آرماتور‌های طولی و اصلی در شناژ‌ها بسته می‌شوند.

میلگرد‌های ساده همان‌طور که می‌دانید در سایز‌های مختلفی تولید می‌شوند. دو نوع از آن‌ها که در شهر مفتول به فروش می‌رسد میلگرد ساده 6.5 و 10 است. میلگرد 10 ساده که وزن سبکی دارد، در صنعت رابیتس و رابیتس‌بندی ساختمان‌ها استفاده می‌شود و کاربرد هایی هم‌چون تولید حفاظ دارد. جهت تولید این نوع حفاظ‌ها نیاز به میلگرد‌هایی است که علاوه بر استحکام مورد نیاز، امکان خم‌کاری نیز داشته باشند. از این رو معمولا تولید‌کنندگان حفاظ و نرده استفاده بسیار زیادی از میلگرد ده ساده دارند.

کلام آخر

با توجه به متنوع بودن سایزهای میلگرد ساده، همان‌طور که ذکر شد استفاده‌های فراوانی از این محصول می‌شود. از این رو کاربرد‌های فراوان آن در صنعت و ساختمان سبب فروش بسیار بالای میلگرد ساده در بازار شده است. میلگرد بدون آج A1 را می‌توان از پر کاربرد ترین و پرفروش‌ترین محصولات شهر مفتول معرفی کرد.

 

اگر شما نیز برای ساخت‌و‌ساز و جوشکاری نیاز به میلگرد ساده دارید، از شهر مفتول این محصول را تهیه نمایید. جهت خرید هر محصول می‌توانید به سایت ما مراجعه کرده و پس از مشاهده قیمت‌ها محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. اطمینان‌خاطر داشته باشید که محصول مورد نیاز شما در کم‌ترین زمان و با بالاترین کیفیت به شما تحویل داده می‌شود. جهت خرید با شماره 54483_021 تماس حاصل فرمایید.

روش توليد و ساخت ميلگرد ساده و مراحل آن

 همان‌طور که می‌دانید محصولات فولادی در انواع مختلف و شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر کدام از این محصولات کاربرد‌های مختص به خود را دارند. یکی از محصولات مهم فولادی که نقش مهمی در ساختمان و ساخت‌و‌ساز دارد میلگرد می باشد. به عبارتی میلگرد یکی از مصالح حیاتی و مهم در صنعت ساختمان به شمار می رود. میلگرد همان‌طور که می‌دانید در انواع میلگرد ساده و آجدار به روش‌های متفاوت و طی مراحل خاصی تولید می‌شود. از این رو ما تصمیم گرفتیم در این مقاله در خصوص روش ساخت میلگرد ساده در سایز‌های گوناگون و مراحلی که در فرآیند تولید آن طی می‌شود را برای شما عزیزان بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

روش تولید و ساخت میلگرد ساده

روش ساخت و تولید میلگرد ساده بر روی خواص مکانیکی و فیزیکی و ظاهر آن تاثیر بسزایی دارد. این در حالی است که رعایت نکردن روش تولید استاندارد و یا خرید میلگرد نامناسب در سایز‌های اشتباه، برای یک منطقه جغرافیایی، ممکن است زیان‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورد. کارخانه‌های هر کشور، فرآیند تولید خود را بر اساس شرایط اقلیمی و نیاز بازار همان کشور انتخاب می‌کنند. این انتخاب به 4 روش متداول است. احداث و راه‌اندازی خط تولید میلگرد ساده بسیار پر هزینه و زمان بر است. از این رو این فرآیند پس از تاسیس کارخانه تغییری نمی‌کند.

در مجموع، روش تولید میلگرد های ساده به این صورت است که ابتدا آهن در کوره‌های عظیمی ذوب می‌شود. پس از کشش‌های متوالی، این قطعه آهن شکلی مانند استوانه به خود می‌گیرد. سپس استوانه مذکور برش خورده و میلگرد ساده تولید می‌شود. در نهایت میلگرد تولیدی، خنک شده و برای بسته‌بندی آماده می‌گردد.

روش تولید و ساخت میلگرد ساده

مراحل ساخت میلگرد ساده به روش نورد گرم

به‌طور کلی، فرآیند تولید اکثر مقاطع فولادی هم‌چون میلگرد، تیرآهن و نبشی مستلزم تولید شمش فولادی و یا  بیلت است. از این رو، مراحل اولیه تولید میلگرد ساده و ساخت آن با تولید بیلت آغاز می‌شود.

پس آن که شمش‌ها تولید شد، حال باید برای ساخت میلگرد ساده آن‌ها را آماده کرد. این کار با قرار دادن شمش‌ها در کوره‌های با دمای 1100 درجه سانتی‌گراد (درجه نرم شوندگی) انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که بیلت‌ها یا شمش‌ها را از طریق یک‌سری جک‌های هیدرولیکی در این کوره قرار می‌دهند. وقتی شمش‌ها داخل کوره قرار گرفتند به وسيله جريانات گردآبی در دمای بالا جهت نورد آماده می‌شوند.

بعد از رسیدن شمش‌ها به دمای مورد نظر، جهت ارسال به خط تولید نورد آماده می‌شوند. طی این فرآیند شمش فولادی نرم شده و از بین غلتک‌هایی با سایز‌های متفاوت عبور می‌کند. با انجام این فرآیند طی مراحلی که انجام می‌گیرد سطح مقطع آن‌ها به دایره و قطر مناسب می‌رسد. در طی این مراحل ، از قطر میلگرد کاسته شده و طول آن افزایش می‌یابد که به این مرحله رافینگ می‌گویند. به عبارتی فرآیند رافینگ طی سه مرحله از قطر شمش‌ها می‌کاهد و به طول آن‌ها می‌افزاید. بعد از مرحله رافينگ بدون گذراندن مراحل استندها (مرحله‌ای برای آجدار کردن میلگرد) به مرحله قیچی متراژ می‌روند که جهت برش میلگرد های تولید شده در طول‌های مشخص به کار برده می‌شود.

سپس میلگرد های ساده تولیدی در زیرگیوتین‌های بسته‌بندی، طبق استاندارد ایزیری ایران (ISIRI) برش داده می‌شوند. در مرحله آخر میلگرد‌ها به صورت بندیل بسته‌بندی می‌شوند.

بندیل به مقداری میلگرد که با استفاده از مفتول به هم بسته شده‌اند گفته می‌شود. برای این کار باید از افراد متخصص استفاده شود. در صورتی که میلگرد‌ها محکم به هم بسته نشوند، احتمال به وجود آمدن مشکل در حمل‌و‌نقل آن‌ها وجود دارد.

مراحل ساخت میلگرد ساده به روش نورد سرد

تولید میلگرد ساده در روش نورد سرد، تا مرحله رافینگ که سه مرحله‌ای می‌باشد، همانند روش نورد گرم ادامه دارد. اما پس از این مرحله در روش نورد سرد، شمش وارد مرحله خنک‌کاری شده و سرد می‌شود.

پس از انجام فرآیند خنک‌کاری، شمش‌ها از نو وارد مرحله نورد می‌شوند. به دلیل اینکه در این روش نرم‌شدگی وجود ندارد، این بار تعداد غلطک‌های بیش‌تری برای تولید میلگرد ساده نیاز است.

تولید میلگرد ساده به روش نورد سرد سبب می‌شود مقاومت و سختی این محصول افزایش چشم‌گیری داشته باشد. در نهایت محصولی با مقاومت بالا تولید می‌شود.

مراحل ساخت میلگرد ساده

 

مراحل ساخت میلگرد ساده به روش ترمکس

تولید میلگرد ساده به روش ترمکس از نظر برخی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی به نظر می‌رسد. اما طی این روش، از مقاومت و سختی میلگرد کاسته می‌شود که شاید برای استفاده در کاربرد‌های مختلف مناسب نباشد.

در روش ترمکس، میلگرد تولیدی در فرآیند نورد گرم را با ورود به محفظه خنک‌سازی که همانند یک لوله است به سرعت با آب و روغن خنک می‌کنند. این امر سبب شکننده شدن میلگرد خواهد شد. به دلیل سرعت بالای این مرحله که سبب داغ ماندن مرکز میلگرد می‌شود، در مرحله بعدی این گرما به سطح میلگرد آمده و سبب افزایش شکل‌پذیری این محصول خواهد شد.

مراحل ساخت میلگرد ساده به روش آلیاژسازی (میکرو آلیاژی)

فرآیند تولید میلگرد ساده به روش میکروآلیاژی، بسیار مشابه فرآیند نورد گرم می‌باشد. تنها تفاوت این دو روش، در این می‌باشد که در فرآیند آلیاژسازی می‌توان عناصر آلیاژی مانند وانادیوم، نیوبیوم، تیتانیوم و... به فولاد افزود. این‌کار سبب می‌شود خواص مکانیکی و فیزیکی محصول به‌طور کامل تغییر کند و برای استفاده در کاربرد‌های مختلف مناسب شود.

با تولید و ساخت میلگرد های ساده به روش آلیاژسازی، خواص مکانیکی و فیزیکی مرکز و سطح میلگرد یکسان خواهد بود؛ زیرا میلگرد در دمای هوا سرد خواهد شد.

کلام آخر

با توجه به مطالب گفته شده در خصوص روش تولید و ساخت میلگرد و شرح مراحل فرآیند این محصول، اکنون با آگاهی کامل‌تری می‌توانید این محصول را خریداری و استفاده نمایید. اگر قصد خرید میلگرد ساده در سایز‌های 10، 6.5 و 5.5 را دارید می‌توانید به سایت شهر مفتول مراجعه نمایید.

 

شهر مفتول با ارائه انواع محصولات مفتولی مانند مفتول گالوانیزه ، مفتول مسوار ، و انواع محصولات فولادی مانند میلگرد و تیرچه کرومیت و بتنی آماده ارائه انواع خدمات به شما عزیزان می‌باشد. برای خرید می‌توانید با شماره 54483_021 تماس حاصل فرمایید.

انواع تیرچه سقفی و کاربرد آن در ساختمان سازی

 تیرچه، که در زبان انگلیسی به آن joists گفته می‌شود، محصولی پیش ساخته است. از تیرچه در سقف و کف سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. به طور کلی جنس تیرچه معمولا از چوب یا فولاد است. هر یک از آن‌ها نیز دارای کاربردها و ویژگی‌های خاص خود هستند و در موارد مختلفی به کار می‌روند. در گذشته بیشتر از تیرچه چوبی استفاده می‌شد. امروزه استفاده از تیرچه‌های فلزی رایج‌تر است. در این مقاله در مورد کاربرد انواع تیرچه سقفی، تیرچه سقفی کرومیت و تیرچه سقفی بتنی صحبت خواهیم کرد.

کاربرد تیرچه سقفی در ساختمان چیست ؟

کاربرد تیرچه سقفی در ساختمان و به طور کلی ساخت‌وساز بسیار مهم است. این تیرچه در واقع بار مرده و زنده ساختمان را تحمل می‌کند. از این رو تیرچه باید بتواند در بلند مدت بار ساختمان را تحمل نماید. تیرچه از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود.

آرماتور کششی، آرماتور تقویتی، آرماتور بالایی و عرضی، آرماتور کمکی و بتن پاشنه از انواع اجزای تیرچه سقفی است. حال که با کاربرد تیرچه سقفی به طور کلی آشنا شدیم، در ادامه انواع تیرچه و کاربرد هر یک را به طور مجزا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع تیرچه سقفی و کاربرد آن

به طور کلی تیرچه‌ها به 5 دسته تقسیم می‌شوند. هر کدام از آن‌ها نیز با توجه به ساختار دارای کاربرد متنوعی هستند:

  • تیرچه سنتی
  • تیرچه صنعتی
  • تیرچه پیش تنیده
  • تیرچه کرومیت
  • تیرچه با قالب سفالی

تیرچه سقفی بتنی

کاربرد تیرچه سقفی در ساختمان چیست ؟

 

تیرچه سقفی بتنی که یکی از انواع تیرچه سقفی است، دسته تقسیم می‌شود که شامل: تیرچه بتنی صنعتی (پیش ساخته خرپایی)، تیرچه بتنی پیش تنیده و تیرچه بتنی سنتی است. انواع تیرچه سقفی بتنی سنتی، از بتن و آرماتور فولادی ساخته می‌شود. در این تیرچه، بلوک‌ها به عنوان قالب بین تیرچه قرار می‌گیرد و بتن پوششی مقطع T را تشکیل می‌دهد.

ابعاد، فاصله و دهانه تیرچه‌ها با توجه به نوع قرارگیری و میزان فشاری که بر آن‌ها وارد می‌شود متفاوت است. میلگردهای به کار برده شده در آن از نوع میلگرد آجدار در سایز 8 تا 16 میلی‌متر است. نوع میلگردهای مهاری نیز از نوع ساده است. میلگرد ساده فاقد آج بوده و اندازه آن در حدود 6 الی 12 میلی‌متر است. لازم به ذکر است قیمت انواع تیرچه سقفی بتنی بر اساس سایز و ابعاد آن تعیین می‌شود.

تیرچه سقفی بتنی صنعتی

در میان انواع تیرچه سقفی بتنی، به این تیرچه، تیرچه پیش ساخته خرپایی نیز گفته می‌شود. این نوع تیرچه از خرپای فولادی و پاشنه تشکیل شده است. تیرچه پیش ساخته خرپایی خود به دو نوع تیرچه با قالب ماندگار یا سفالی و تیرچه بدون قالب ماندگار تقسیم می‌شود.

تیرچه بتنی پیش تنیده

این تیرچه از مقطعی T شکل و مفتول‌های فولادی تولید می‌شود. از آنجایی که مفتول‌های فولادی مورد استفاده در این تیرچه دارای مقاومت بسیار بالایی است، بنابراین این تیرچه‌ها دارای مقاومت زیادی نیز هستند. تولید تیرچه بتنی پیش تنیده، در کارخانه‌های مجهز صورت می‌گیرد. کاربرد تیرچه سقفی پیش تنیده، معمولا در سقف‌های تیرچه بلوک و برای اماکنی با بار زنده و اماکن نیمه صنعتی است.

تیرچه با قالب سفالی (تیرچه فوندوله دار)

این تیرچه تقریبا شبیه به تیرچه‌های پیش ساخته خرپایی است. البته یک تفاوت بارز بین تیرچه با قالب سفالی و تیرچه خرپایی وجود دارد. در ساخت این تیرچه‌ها از یک قالب سفالی به منظور بتن ریزی‌های اطراف میلگرد اصلی تیرچه استفاده می‌شود. بنابراین به این تیرچه‌ها، تیرچه فوندوله دار گفته می‌شود.

تیرچه کرومیت

سقف تیرچه بلوک چیست ؟

تیرچه کرومیت، به نام تیرچه فلزی با جان نیز شناخته می‌شود. این تیرچه از نظر عملکرد شباهت زیادی به تیرچه سفالی و بتنی دارد. تفاوت این تیرچه با تیرچه‌های دیگر این است که در بال تحتانی آن به جای بتن یا میلگرد از ورق فولادی استفاه می‌شود. این ورق، ورق کرومیت نام دارد.

دلیل نامگذاری تیرچه کرومیت نیز همین مسئله است. ورق کرومیت مورد استفاده در این تیرچه دارای 3 یا 4 میلی‌متر ضخامت و 12 الی 15 میلی‌متر عرض است. انواع تیرچه سقفی کرومیت از مزایای زیادی برخوردار بوده و به همین علت برای اجرای سقف کاربرد زیادی دارد.

مزایای انواع تیرچه سقفی کرومیت چیست ؟

یکی از اصلی‌ترین مزایای اجرای انواع تیرچه سقفی کرومیت، در واقع صرفه‌جویی در هزینه است. در اجرای سقف تیرچه کرومیت، فاصله بین تیرچه‌های کرومیت از تیرچه‌های بتنی بیشتر است. این مسئله سبب کاهش قیمت اجرای سقف تیرچه کرومیت و همچنین سبک شدن سازه می‌شود. علاوه بر این در اجرای سقف تیرچه کرومیت می‌توان چند سقف را به صورت همزمان بتن‌ریزی کرد. در نتیجه سبب کاهش استفاده از بتن می‌شود. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت اجرای سقف تیرچه کرومیت نسبت به سایر سقف‌ها اقتصادی‌تر است. چرا که علاوه بر کاهش هزینه، سبب سبک شدن سازه و سرعت بالا در اجرا نیز می‌شود.

سقف تیرچه بلوک چیست ؟

تیرچه بلوک، به سقفی گفته می‌شود که از تیرچه و بلوک (سیمانی یا سفالی) ساخته می‌شود. در اجرای سقف تیرچه بلوک از میلگرد و بتن پوششی نیز استفاده می‌شود. این سقف، از جمله رایج‌ترین روش‌های اجرای سقف در صنعت ساختمان‌سازی است. اجرای سقف تیرچه بلوک سبب کاهش مصرف آرماتور فولادی و بتن نیز می‌شود. در واقع بلوک به عنوان پر کننده در این سقف استفاده می‌شود. برای پر کردن فضای تیرچه‌ها به جای بلوک سیمانی و سفالی از یونولیت استفاده می‌گردد.

کلام آخر

 

در مطالب فوق در مورد انواع تیرچه سقفی صحبت کردیم. شهر مفتول، بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات مفتولی، عرضه‌کننده انواع توری حصاری، توری مرغی، مفتول گالوانیزه، مفتول مسوار، سیم آرماتوربندی، یونولیت، پشم شیشه و انواع تیرچه کرومیت و بتنی است. به منظور خرید با کیفیت ترین محصولات مفتولی برای ساختمان‌سازی، به سایت شهر مفتول مراجعه نمایید و سفارش خود را ثبت کنید. همچنین به منظور ثبت سفارش تلفنی و دریافت اطلاعات بیشتر از طریق شماره 02154483 با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

تیرچه فلزی کرومیت چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

در ساختمان‌سازی مصالح بسیاری مورد نیاز است که هر یک مربوط به ساخت قسمتی از ساختمان هستند. در واقع عدم وجود هریک از این مصالح باعث ناقص شدن روند ساخت می‌شود. یکی از مصالح مهم و کاربردی در ساختمان سازی، تیرچه‌ها هستند که در انواع تیرچه کرومیت و تیرچه بتنی موجودند. اگر نمی‌دانید تیرچه فلزی کرومیت چیست ؟ در این مقاله همراه شهر مفتول باشید ما امروز قصد داریم شما را با اجزای تیرچه فلزی با جان باز یا کرومیت آشنا کنیم. این نوع تیرچه از کاربرد مهمی برخوردار است. با ما همراه باشید تا در مورد تیرچه فلزی یا کرومیت و کاربرد آن اطلاعات بیش‌تری کسب نمایید.

تیرچه فلزی با جان باز ( کرومیت ) چیست ؟

تیرچه فلزی یا کرومیت نوعی تیرچه پیش ساخته همانند تیرچه سفالی فندوله‌ای و بتنی است. البته با این تفاوت که در بال تحتانی یا پاشنه آن به جای دو میلگرد و بتن، از ورق فولادی 3 یا 4 میل، و در بال فوقانی آن به جای 1 عدد میلگرد از نبشی استفاده می‌شود.

نبشی نوعی پروفیل ساختمانی می‌باشد که در سایت آهن 118 در سایز‌های مختلف به فروش می‌رسد.

در این تیرچه بال فوقانی از یک تسمه یا دو میلگرد، و بال تحتانی از یک تسمه تشکیل می‌شود. دو بال به کمک میلگردی خم شده که در نقش جان باز عمل می‌کند، به یک‌دیگر وصل می‌شوند. در فاصله تیرچه‌ها از بلوک‌های پیش ساخته بتنی، طاق ضربی و یا بلوک پیش ساخته سفالی استفاده می‌گردد.

این تیرچه به نوعی خود ایستا است. تیرچه فلزی در حین انجام عملیات اجرایی به شمع نیازی ندارد و می‌تواند متحمل مستقیم بارهای اجرایی باشد. این قطعه در سازه‌هایی که طبقات ارتفاع زیادی دارند و شمع‌بندی سخت و هزینه‌های زیادی در بردارد، گزینه مناسبی است.

تیرچه فلزی با جان باز ( کرومیت ) چیست ؟

اجزای تشکیل‌دهنده تیرچه فلزی کرومیت چیست ؟

· بال تحتانی

بال تحتانی اولین جز تشکیل‌دهنده تیرچه فلزی است که از ورق برش خورده ساخته می‌شود. این جز به‌عنوان عضو کششی خرپا عمل کرده و بارهای اعمال شده را در سه مرحله بارگذاری سازه متحمل می‌گردد. در مرحله اول باید بال تحتانی قابلیت تحمل نیروی کششی حاصل از لنگر خمشی و ناشی از وزن خود تیرچه در زمان حمل‌و‌نقل را داشته باشد. بال تحتانی در مرحله دوم بارگذاری تیرچه باید بتواند نیروی کششی که حاصل از وزن مرده سقف در فواصل محور تا محور تیرچه‌های فلزی است را متحمل شود. در مرحله بهره‌برداری از تیرچه فلزی کرومیت که مرحله سوم است، باید بال تحتانی بتواند به عنوان عضو کششی تحت لنگر ناشی از بارهای وارده عمل کند.

· اعضای قطری

اعضای قطری، دومین دسته از اجزای سازنده تیرچه کرومیت هستند که از میلگرد برای آن استفاده می‌گردد. آن‌ها به عنوان جز مورب خرپا فعالیت می‌کنند. این بخش توسط اعضای کششی، فشار ایستایی مورد نیاز را برای تحمل بارهای وارده بر تیرچه فلزی در سه مرحله بارگذاری، تامین می‌کند.

در اولین مرحله از بارگذاری، اعضای قطری تیرچه فلزی با اعضای کششی زیرین و اعضای بالایی، ایستایی مورد نیاز را برای تحمل وزن خود تیرچه فلزی در حین حمل‌ونقل تامین می‌کنند. درمرحله دوم بارگذاری تیرچه کرومیت فلزی هم این عضو، تامین‌کننده ایستایی لازم برای تحمل بار مرده سقف بین تکیه‌گاه‌های موقت است. در مرحله سوم از بارگذاری تیرچه فلزی نیز، عضو قطری بخشی از نیروی برشی وارد شده را متحمل می‌شود.

· بال فوقانی

بال فوقانی در تیرچه فلزی کرومیت، متشکل از نبشی، تسمه یا ناودانی است که درون بتن پوششی مستقر می‌شود. بال فوقانی در اولین و دومین مرحله بارگذاری تیرچه فلزی، متحمل وزن تیرچه است. هم‌چنین در زمان حمل‌و‌نقل و نیز وزن مرده سقف در زمان بتن‌ریزی و قبل از حاصل‌شدن مقاومت بتن پوششی است. در سومین مرحله از بارگذاری تیرچه نیز، با دیگر اعضای تیرچه، بار حاصل از بارهای مرده و زنده را در حین استفاده از سازه متحمل می‌شود.

اجزای تشکیل‌دهنده تیرچه فلزی کرومیت چیست ؟

کاربرد تیرچه فلزی ( کرومیت ) چیست ؟

در ساختمان‌سازی از تیرچه فلزی در سقف‌های سبک و با دهانه بلند استفاده می‌شود.کاربرد تیرچه کرومیت فقط در اسکلت‌های فلزی است. سقف‌هایی که در آن از تیرچه فلزی استفاده می‌شود، جز سقف‌های شبکه‌ای و حفره‌دار هستند. استفاده از تیرچه فلزی دارای مزایای خوبی از جمله اجرای آسان، اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه بودن، عایق حرارت و صدا بودن، هموار بودن سطح بعد از نازک‌کاری و سرعت اجرای بسیار آن می‌باشد.

به علت سبکی تیرچه‌های فلزی و امکان تیرریزی تمام طبقات در یک نوبت، در صورت استفاده از بلوک یونولیت سقفی (پلاستوفوم یا پلی استایرن) به جای بلوک سیمانی یا سفالی سرعت اجرای کار افزایش می‌یابد.

کلام آخر

 

همان‌طور که در مقاله فوق مطالعه کردید تیرچه‌های فلزی که به کرومیت هم شناخته می‌شوند در ساختمان‌سازی کاربرد وسیعی دارند. بهتر است قبل از شروع هرکاری تحقیق و بررسی‌های لازم در رابطه با مصالح و قطعات مورد‌نیاز را به‌عمل آورید. ما در سایت شهر مفتول آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما و معرفی بهترین محصولات، با کیفیت مرغوب هستیم. پس همین حالا با مشاوران ما با شماره 54483_021 ما تماس بگیرید.

کاربرد تیرچه بتنی در ساختمان چیست ؟

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی هر روز شاهد تغییرات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف و ساختمان‌سازی هستیم. مصالح جدید و مختلفی برای سهولت و استحکام در روند کار سازه‌ها تولید شده‌اند. این مصالح با روش‌های مختلف و در ابعاد و انواع گوناگون عرضه می‌شوند. یکی از محصولات جدید ارائه شده به تیرچه بتنی معروف است. اما سوال اصلی این می‌باشد که تیرچه بتنی چیست و یا چه کاربرد هایی دارد؟ این محصول دارای انواع مختلف و اجزای تشکیل‌دهنده گوناگون است و هم‌چنین معایب و مزایای مختص به خود را دارد. تیرچه بتنی در ساخت سقف ساختمان ها کاربرد فراوان داشته و نقش مهمی را ایفا می‌کند. در این مقاله سعی بر آن داریم تا تیرچه پاشنه بتنی و کاربرد های آن را به شما معرفی کنیم. پس ما را همراهی کنید.

تیرچه بتنی چیست ؟

در پاسخ به سوال تیرچه بتنی چیست می‌توان گفت: تیرچه بتنی قطعه‌ای پیش ساخته است که از میلگرد و بتن ساخته شده است. در صنعت ساختمان‌سازی زیر مجموعه مصالح پر کاربرد و رایج بوده کاربرد اصلی آن در ساخت سقف ساختمان است. این عضو پیش ساخته از بتن و آرماتور‌های فولادی است. این قطعه با قرار گرفتن بلوک‌ها در بین تیرچه‌ها، تحت عنوان قالب و با بتن پوششی درجا ریخته شده، تشکیل دهنده مقطع مرکب T شکل هستند. این تیرچه‌ها به دو نوع تیرچه خرپایی و تیرچه پیش تنیده تولید می‌شوند.

ابعاد تیرچه باتوجه به نوع و اندازه بار زنده وارد شده بر سقف، دهانه و فاصله‌های بین تیرچه متفاوت است. تیرچه دارای حداقل عرض و ضخامت بتن آن 40 میلی‌متر است. قطر در میلگرد کششی و فشاری اصلی حداقل 8 میلی‌متر است. همین قطر در میلگرد ساده که نقش مهار‌کننده دارد، حداقل 6 میلی‌متر خواهد بود.

وزن بلوک‌ها و بتن پیش از به‌دست آمدن مقاومت بتن ریخته شده، به کمک شمع‌بندی یا تکیه‌گاه‌های موقت تحمل می‌شود. پس از به‌دست آمدن مقاومت بتن ریخته شده، تیرهای بتنی به شکل T کنار هم و به هم چسبیده هستند. این تیرهای T شکل متحمل لنگر خمشی و ناشی از بارهای سقف هستند و به تیرهای اصلی منتقل می‌شوند.

روش تولید تیرچه بتنی پیش تنیده

کاربرد تیرچه بتنی چیست ؟

کاربرد های تیرچه بتنی طی مراحل مختلفی قابل شرح است:

مرحله اول: در مرحله حمل‌و‌نقل، تیرچه متحمل بار حاصل از وزن خود است.

مرحله دوم: در این مرحله تیرچه، بارهای مرده حاصل از اجزای سقف و نیز بارهای زمان اجرا را بین تکیه‌گاه‌های موقت یا شمع‌بندی‌ها متحمل می‌گردد. این مرحله تا قبل از به دست آمدن مقاومت بتن ریخته شده است.

مرحله سوم: این مرحله پس از به دست آمدن، مقاومت بتن ریخته شده بوده و در آن شمع‌بندی‌ها برداشته شده‌اند. هم‌چنین تیرچه به‌عنوان عضو کششی T شکل، بارهای حاصل از بارهای مرده و زنده را در حین بهره‌برداری متحمل می‌گردد.

کاربرد تیرچه پاشته بتنی

تیرچه پاشنه بتنی ، قبل از نصب، بتن‌ریزی می‌شود. این محصول به‌عنوان تامین تکیه‌گاه بلوک‌ها برای قالب دائمی و هم‌چنین به‌عنوان پرهیز از قالب‌بندی قسمت زیرین سقف به‌کار می‌رود. در تیرچه های بتنی نوعی از بتن در پاشنه استفاده می‌شود که به لحاظ مقاومتی از بتن اصلی ضعیف‌تر است. این نوع بتن ضخامتی حدودا 5 سانتی‌متر و عرض 11 سانتی‌متر را داراست. در این پاشنه علاوه بر میلگردهای کششی اصلی و تقویتی، اتصالات زیگراگ‌ها با این میلگرد وجود دارد. ازجمله کاربرد های مهم و اصلی تیرچه پاشنه بتنی در سقف بوده که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

کاربرد تیرچه بتنی چیست ؟

کاربرد تیرچه پاشته بتنی در سقف

  • این بتن تحت عنوان عضو کششی سقف عمل می‌کند. نقش آن محافظت از سقف در برابر حملات اسیدی و حرارت‌های مختلف است. هم‌چنین در محیط‌هایی که احتمال خورندگی بالایی وجود دارد، این بتن مانع آسیب‌دیدگی بتن‌های کششی است.
  • در صورت اجرای مناسب، در حین اجرای بتن اصلی سقف بتن پاشنه، تیرچه به عنوان عاملی در کاهش شمع‌گذاری در زیر سقف و افزایش سرعت کار و نیز کم کردن هزینه اجرای سقف می‌باشد. در واقع مجموعه بتن پاشنه و میلگردهای کششی، در برابر لنگر‌های ناشی از بار اصلی بتن مقاومت زیادی دارند. مجموعه تیرچه پاشنه بتن، هم‌چنین نیاز به شمع‌گذاری را کم‌تر می‌کنند.
  • در آخر این عضو سبب ایجاد یکپارچگی بین پاشنه و تیرچه بتن اصلی می‌شود.

کلام آخر

ساختمان‌سازی زیر مجموعه کارهای حساس و با دقت محسوب می‌شود. لذا برای شروع کار باید تمامی جوانب را در نظر گرفت و با علم و آگاهی کامل نسبت به تهیه مصالح، نقشه ساختمان و روند کاری اقدام کرد. سقف مهم‌ترین عضو ساختمان است. از این رو باید به گونه‌ای ساخته شود که مقاومت و استحکام لازم در برابر تمام آسیب‌های احتمالی داشته باشد. تیرچه بتن و بتن پاشنه در ساخت سقف نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برای راهنمایی و مشاوره در این زمینه با همکاران ما در شهر مفتول از طریق شماره 54483_021 در ارتباط باشید. ما آماده پاسخگویی به شما هستیم و بهترین محصولات مفتولی از انواع توری حصاری گرفته تا رابیتس و مفتول گالوانیزه و مفتول مسوار را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

 

سیم مفتول گالوانیزه چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

از جمله محصولات اولیه که در ساخت و تولید انواع توری و اقلام فلزی استفاده می‌شود، سیم مفتول و یا مفتول گالوانیزه است. به همیت علت مفتول گالوانیزه از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین محصولات مفتولی به حساب می‌آید. کاربرد سیم مفتول گالوانیزه گسترده است. لازم است بدانید از جمله کاربرد مفتول گالوانیزه ، ساخت توری مش، توری حصاری و توری مرغی است. اما سیم مفتول گالوانیزه چیست ؟ این محصول چه کاربردهایی دارد؟ در ادامه در پاسخ به سوال مفتول گالوانیزه چیست توضیحاتی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

سیم مفتول گالوانیزه چیست؟

در پاسخ به سوال سیم مفتول گالوانیزه چیست باید گفته شود مفتول گالوانیزه یا مفتول سفید، یک محصول فولادی است. این سیم با سطحی از فلز پوشیده شده است. این مفتول از مفتول سیاه ساخته می‌شود.

این محصول از طریق فرآیند گالوانیزاسیون و به روش نورد گرم و سرد ساخته می‌شود. طی این فرآیند فلزی به نام Zn سطح مفتول سیاه را می‌پوشاند. در نتیجه محصول از خوردگی و پوسیدگی در امان می‌ماند.

سیم مفتول گالوانیزه چیست؟

ویژگی های سیم مفتول گالوانیزه چیست ؟

سیم مفتول گالوانیزه دارای خواص ضد‌زنگ است. در برابر اکسید شدن و رطوبت نیز بسیار مقاوم است. این مسئله سبب استحکام بالای آن در برابر آب‌و‌هوای مختلف و نامساعد خواهد شد.

وجود عنصر کربن در مفتول گالوانیزه سبب نرم و سخت شدن این محصول می‌شود. اگر این محصول دارای کربن بیش‌تری باشد سیم مفتولی سخت تولید خواهد شد. و در نهایت در صورتی این مفتول انعطاف‌پذیر و نرم می‌شود که دارای کربن کم‌تری باشد.

سیم مفتول گالوانیزه اغلب دارای سطحی صاف، صیقلی و براق است. همچنین از طول عمر بالایی برخوردار است. این محصول نگهداری و نصب راحتی داشته و تعمیر آن به راحتی انجام می‌شود. از این رو خرید سیم مفتول گالوانیزه مقرون به صرفه خواهد بود. شما می‌توانید از شهر مفتول با قیمتی مناسب مفتول گالوانیزه‌ای با کیفیت تهیه نمایید.

کاربرد سیم مفتول گالوانیزه چیست ؟

مفتول گالوانیزه یک محصول پر کاربرد است. در موارد مختلفی خواه به عنوان مواد اولیه برای تولید محصولات دیگر و خواه به صورت مصرف مستقیم به کار گرفته می‌شود.

به عبارتی مفتول‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی هستند که در ساختمان‌سازی دارای کاربرد‌های فراوانی‌اند. سیم مفتول گالوانیزه نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این محصول در صنایع مختلف و به روش‌های گوناگونی استفاده می‌شود.

همان‌طور که در مطالب فوق ذکر شد، سیم مفتول گالوانیزه دارای مقاومت و استحکام بالایی است. از این رو از این محصول می‌توان برای ایجاد امنیت استفاده نمود. به این صورت که از مفتول گالوانیزه در تولید انواع توری‌ها از جمله فنس، توری گابیون و... استفاده خواهد شد. در واقع این نوع توری‌ها را برای محافظت از زمین‌ها و مناطق خصوصی مورد استفاده قرار می‌دهند. حصار ساخته شده از سیم مفتول گالوانیزه از ورود حیوانات و سارقان جلوگیری می‌کند. در برخی موارد نیز، مفتول گالوانیزه در بالای نرده‌ها قرار می‌گیرد تا از صعود سارقان جلوگیری کنند. در نتیجه می‌توان گفت مفتول گالوانیزه یا مفتول سفید ، نقش مهمی در ایجاد امنیت برای محیط‌های مختلف دارد.

 سیم مفتول گالوانیزه دارای استحکام بالایی است. بنابراین در ساخت خانه‌ها و سایر ساختمان‌های بزرگ از جمله اداری و تجاری نیز کاربردهایی دارد. از این محصول می‌توان برای نصب تابلو و آیینه‌های بزرگ بر روی دیوار استفاده نمود.

کاربرد سیم مفتول گالوانیزه چیست ؟

کاربرد مفتول گالوانیزه در صنایع 

کاربرد مفتول گالوانیزه در صنایع 

به طور کلی می‌توان گفت کاربرد سیم مفتول گالوانیزه شامل موارد زیر است:

  • ساختمان‌سازی
  • حصار زنجیره‌ای
  • کابل‌های برق زره پوش
  • عناصر فلزی خم‌شده
  • دستگیره سطل
  • چوب لباسی
  • کشاورزی
  • عناصر قفسه‌بندی
  • منگنه‌های فلزی
  • سیم خاردار
  • آویز برای سقف‌های کاذب
  • تجهیزات مورد استفاده در دندان پزشکی

کلام آخر

 

در مطالب فوقبه سوال سیم مفتول گالوانیزه چیست به طور کامل پاسخ داده شد. می‌توان نتیجه گرفت که این محصول یکی از کاربردی‌ترین محصولات در صنعت مفتول است. از سیم مفتول گالوانیزه در صنایع گوناگونی که نام بردیم استفاده‌های مختلفی می‌شود. از طریق مطالب فوق می‌توانید هوشمندانه نوع گرم و سرد و نرم و سخت آن را تهیه نمایید. اگر می‌خواهید به راحتی این محصول را تهیه کرده و با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر آن را خریداری نمایید، می‌توانید شهر مفتول را انتخاب کنید. برای خرید از شهرمفتول با شماره 54483_021 تماس حاصل فرمایید.

سقف تیرچه بلوک چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سقف تیرچه بلوک به عنوان یکی از رایج‌ترین سقف‌ها‌ در ایران شناخته می‌شود. از آن‌جایی که این سقف‌ها در ایران، نسبت به سایر از مزایای ویژه‌ای برخوردارند، بنابراین طرفدار زیادی هم دارد. البته در کنار مزایا، معایبی نیز دارد. این مسئله سبب می‌شود، اجرای سقف بلوک در برخی از پروژه‌های ساختمانی دچار محدودیت شود. ناگفته نماند، در میان انواع سقف‌ها، این سقف متداول‌ و مقرون به صرفه‌ترین نوع است. اما سقف تیرچه بلوک چیست و به چه سقفی گفته می‌شود؟ مزایا و معایب این سقف چیست؟ در ادامه با سقف تیرچه بلوک و کاربرد آن به طور دقیق‌تری آشنا می‌شویم.

سقف تیرچه بلوک چیست ؟

تیرچه و بلوک، نوعی دال یک‌طرفه محسوب می‌شود. همان‌طور که از نام این سقف پیداست، شامل دو جزء تیرچه و بلوک است که توسط بتن پوشش داده می‌شود. در واقع تیرچه از یک پایه سفالی یا بتنی تشکیل می‌شود. بلوک نیز سفال است. لازم به ذکر است امروزه به منظور سبک‌سازی ساختمان، به جای سفال از یونولیت استفاده می‌گردد.  

در گذشته برای ساختمان‌سازی از سقف طاق ضربی استفاده می‌شد و بسیار رایج بوده است. بیش‌تر ساختمان‌های قدیمی با این نوع سقف‌های طاق ضربی ساخته می‌شده‌اند. اما پس از بررسی‌های لازم مهندسان از زلزله‌های مخرب به این نتیجه رسید‌ه‌اند که سقف طاق ضربی در هنگام زلزله فاقد عملکرد و ایمنی مناسب است.

 

سقف تیرچه بلوک چیست ؟

اجزای تشکیل‌دهنده سقف تیرچه بلوک

حال که دریافتیم سقف تیرچه بلوک چیست ، بهتر است با اجزای تشکیل‌دهنده نیز آشنا شویم:

  • سیستم خرپایی (آرماتور فشاری، کششی، عرضی)
  • پاشنه سفالی یا بتنی
  • آرماتورهای افت و حرارت و آرماتور منفی
  • کلاف میانی یا ژوئن
  • بتن پوششی

ناگفته نماند تیرچه به دو صورت کرومیت و بتنی در بازار موجود است. تیرچه کرومیت در واقع نوع بدون پاشنه بوده و فلزی است.

کاربرد سقف تیرچه بلوک چیست ؟

از سقف تیرچه بلوک در ساخت‌وساز‌های مختلفی اعم از ساختمان‌های اسکلت فلزی و بتنی مسکونی و اداری استفاده می‌شود.

کاربرد سقف تیرچه بلوک در ساختمان اسکلت فلزی

به منظور عملکرد صحیح سقف تیرچه بلوک در ساختمان اسکلت فلزی، لازم است میلگردهای کششی در زیر تیرچه به پل‌های فلزی جوش داده شود. در صورت استفاده از بلوک‌های پلی استایرن، لازم است از نوع نسوز یا کندسوز استفاده شود.

به منظور بهبود عملکرد سقف تیرچه بلوک در ساختمان‌های اسکلت فلزی، بهتر است از تیرهای لانه زنبوری استفاده شود.

کاربرد سقف تیرچه بلوک در ساختمان بتنی

از دیگر کاربردهای سقف تیرچه بلوک، استفاده در ساختمان‌های بتنی است. در این نوع ساختمان ممکن است ارتفاع سقف از پلی که به آن وصل می‌شود کمتر باشد. این اختلاف ارتفاع با پر کردن بتن در زاویه 45 درجه جبران شده و از یک بتن سبک استفاده می‌شود.

کاربرد سقف تیرچه بلوک در ساختمان بتنی

مزایای استفاده از سقف تیرچه بلوک

  • یکی از اصلی‌ترین مزایای سقف تیرچه بلوک ، صرفه‌جویی در هزینه است.
  • بهترین عایق صوتی و حرارتیست.
  • در برابر رطوبت و پوسیدگی بسیار مقاوم است.
  • از دیگر مزایای سقف تیرچه بلوک ، کمک به سبک شدن بار سقف است.
  • به دلیل پیش ساخته بودن، سرعت نصب را بالا می‌برد.
  • سبب کاهش استفاده از خاک و گچ می‌شود.
  • فرآیند قالب بندی و شمع‌بندی این سقف راحت بوده و نیازی به نیروی متخصص ندارد.
  • استفاده از بلوک و یونولیت، مصرف بتن را کاهش می‌دهد.
  • در برابر باد و زلزله بسیار مقاوم است.

معایب استفاده از سقف تیرچه بلوک

  • از جمله معایب سقف تیرچه بلوک ، خروج مواد سمی از یونولیت در هنگام آتش‌سوزی است.
  • امکان شکستن پاشنه در این سقف وجود دارد.
  • از دهانه هشت متر بیشتر، قابل استفاده نیست.
  • ممکن است با گذر زمان، گچ ترک بردارد.
  • باریک شدن مقطع تیرچه‌ها، سبب کاهش مقاومت سقف در برابر زلزله می‌شود.
  • از آن‌جایی که تیرچه در کارگاه ساخته می‌شود، ممکن است نظارت کیفی کافی روی آن انجام نگردد.
  • در سقف قوسی و مثلثی شکل دارای محدودیت در اجراست.
  • ممکن است بلوک‌های سیمانی در زمان زلزله شدید خرد شود. در نتیجه منجر به فروریختگی شود.
  • در آخر در میان معایب سقف تیرچه بلوک، باید گفته شود این سقف در برابر سقف دال بتنی و کامپوزیت صلبیت کمتری دارد.

 کلام آخر

سقف تیرچه بلوک در بین تمامی سقف‌های مورد استفاده برای ساختمان‌سازی از نوع پرکاربرد و رایج آن محسوب می‌شود. مزایای استفاده از آن به خوبی این موضوع را آشکار می‌کند. به همین دلیل در ساختمان‌های متعارف (چند طبقه)، بهترین گزینه ممکن است.

 اکثر مردم به دلیل هزینه‌های کم‌تر سقف تیرچه بلوک و مزایای زیادی که نسبت به برخی سقف‌ها دارد و هم‌چنین سهولت در نصب و اجرای آن، این نوع سازه را انتخاب می‌کنند.

 

در مطالب فوق به طور کامل در مورد کاربرد سقف تیرچه بلوک، مزایا و معایب آن صحبت کردیم. در صورتی که نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت اجرای این سقف،  تیرچه، بلوک، یونولیت، میلگرد ساده، آجدار و... دارید با ما در شهر مفتول از طریق شماره 54483_021  در ارتباط باشید.

کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی چیست ؟

در پروژه‌های ساختمانی برای مقاومت در برابر برخی نیروها از جمله نیروی کرنشی یا کششی، میلگرد ادکا یا عصایی کاربرد بسیاری دارد. در ساخت و ساز محل اتصال تیر به تیرچه در برابر برش ضعیف بوده و به راحتی از روی تیر می‌لغزد. از این رو برای اتصال بهتر تیر به تیرچه از میلگرد عصایی یا ادکا  استفاده می‌شود. اما میلگرد ادکا یا عصایی چیست ؟ میلگرد ادکا از پر کاربرد ترین آرماتورها در سقف‌های تیرچه بلوک است. این نوع میلگرد از عملیات خم‌کاری تولید شده و از نظر شکل ظاهری دو قسمت مستقیم و یک قسمت مورب دارد. استفاده از میلگرد عصایی سبب تقویت سقف و جلوگیری از ترک خوردن آن می‌شود. در این مقاله به کاربرد ها و مشخصات میلگرد عصایی یا ادکا پرداخته شده است؛ برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد قیمت میلگرد ادکا یا عصایی و خرید این نوع میلگرد در ادامه همراه ما باشید.

میلگرد عصایی یا ادکا ( اوتکا ) چیست ؟

میلگرد ادکا که با نام اوتکا نیز شناخته می‌شود، از موثرترین اعضای تقویتی در سقف به شمار می‌رود. این آرماتورها و بر اساس ضوابط آیین نامه‌ای برش، خم و اجرا می‌شود. امروزه استفاده از میلگرد ادکا در سقف‌های تیرچه بلوک یک روش مرسوم در ساختمان‌سازی است که مانع ترک خوردن سقف و افزاش استحکام آن می‌شود. میلگرد های ادکا در حد فاصل میان تیر و تیرچه نصب شده و این فضای ناکافی را پر می‌کنند؛ در نتیجه در اولین مرحله، مانع از در رفتگی تیرچه‌ها می‌شوند.

میلگرد‌های عصایی از دو قسمت صاف و یک قسمت مورب تشکیل شده‌اند. قسمت صاف میلگرد گیرایی لازم را فراهم می‌کند و قسمت مورب که معمولا دارای زاویه 45 درجه است با نیروی برشی مقابله می‌نماید. اگر طول قسمت صاف میلگرد ادکا به اندازه کافی بلند باشد می‌تواند گیرایی لازم را ایجاد کند اما اگر طول آن کم باشد می‌توان با ایجاد خم 90 یا 180 درجه در انتهای میلگرد گیرایی لازم را ایجاد کرد.

کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا چیست ؟

 

کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا چیست ؟

همان‌طور که در مطالب فوق دربافتید، کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی اغلب در قسمت آرماتوربندی و سقف‌سازی است. استفاده از این میلگرد نیازمند شناسایی دقیق سایز و ابعاد آن است؛ زیرا دارای قطرها و جنس‌های متفاوت می‌باشد. بنابراین برای هر کاربرد قطر مشخصی از این میلگرد ادکا استفاده می‌شود؛ هر چند استفاده از میلگرد عصایی اغلب در قسمت آرماتوربندی متداول است اما استفاده از میلگرد اوتکا زمانی لزوم پیدا می‌کند که مقاومت برشی انتهای تیرچه کافی نباشد.

میلگرد اوتکا معمولا برای تیرچه پاشنه بتنی استفاده می‌شود. تیرچه کرومیت به راحتی به تیرهای فلزی جوش داده می‌شود و جهت تقویت برش به جان تیرچه، ورق جوش می‌دهند. اما اگر از تیرچه پاشنه بتنی در اسکلت فلزی استفاده کنیم، باید از میلگرد ادکا جهت افزایش مقاومت برشی در مقطع اتصال تیر به تیرچه استفاده کرد. در این حالت می‌توان قسمت اتصال میلگرد اوتکا و تیر فلزی را جوش داد و قسمتی که در تیرچه است توسط قلاب مهار شود.

به دلیل ویژگی ها و مزایای بسیاری که میلگرد عصایی برخوردار است، بیشتر مهندسان ساختمان‌سازی از آن برای ساخت ساختمان‌های بزرگ و تجاری که نیاز به مقاومت بیش‌تری دارند، همراه با بتن استفاده می‌کنند. از این رو فروش این محصول در کشور ما بالا بوده و بازار به نسبت خوبی دارد.

 استفاده از میلگرد عصایی چه مزایایی برای ساختمان دارد؟

  • استفاده از میلگرد اوتکا باعث استحکام سقف و جلوگیری از ترک خوردن سقف در محل تیرها می‌شود.
  • در مواقع خطر و زمانی که سازه از هم گسیخته می‌شود مانع از فرو ریختن کامل سقف می‌شوند.
  • میلگرد خیز سقف را کم می کنند.
  • میلگرد های اتکا بارهای وارد شده بر میلگردهای کششی اصلی را کم می‌کنند.
  • شکل ظاهری قلاب مانند میلگرد اوتکا موجب می‌شود تا در هر مکانی به خوبی وصل شده و مقاومت آن بخش را افزایش دهد.
  • میلگرد اوتکا دامنه ارتعاشات را کم می‌کنند.
  • میلگرد عصایی خاصیت انعطاف‌پذیری و خم شدن بسیار خوبی دارد، به گونه‌ای که در اثر خم شدن نمی‌شکند و به اشکال مختلفی تبدیل می‌شود.

قیمت میلگرد عصایی یا ادکا بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

 

میلگرد عصایی یا ادکا ( اوتکا ) چیست ؟

قیمت میلگرد عصایی متناسب با مشخصات فنی آن تعیین می‌شود. مشخصات فنی میلگرد ادکا یا عصایی شامل اندازه، قطر، ضخامت، مواد اولیه ساخت، وزن، کارخانه و برند تجاری تولید‌کننده آن است. علاوه بر عوامل‌های ذکر شده قیمت میلگرد عصایی با توجه به نوسانات بازار به‌صورت روزانه متغیر است.

به دلیل استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت میلگرد عصایی، این محصول نسبت به سایر آرماتور‌ها از وزن بالایی برخوردار است. میلگرد اوتکا در ضخامت‌های مختلف و کیفیت‌های متفاوت تولید می‌شوند و ضخامت میلگرد تاثیر مستقیمی بر کیفیت آن دارد، به‌نحوی‌که هر چه ضخامت بیشتر باشد، میلگرد از مقاومت بالاتری برخوردار است.

 با توجه به قطر میلگرد و جنس آن، که از کربن بیشتر یا کمتری ساخته شده است، قیمت گذاری انجام می‌شود. اما به دلیل نوسانات بازار باید قیمت‌های روزانه را قبل از خرید مورد بررسی قرار دهید. برای استعلام قیمت نیز می‌توانید با شماره 54483-021 و همکاران ما در شهر مفتول تماس حاصل فرمایید.

کلام آخر

در مقاله فوق در خصوص میلگرد عصایی که با نام‌‌های ادکا و اوتکا نیز شناخته می‌شود مطالبی را شرح دادیم. همان‌طور که گفتیم این میلگرد برای تقویت سازه و استحکام بخشیدن به آن به‌کار رفته می‌شود. استفاده از این نوع میلگرد سبب می‌شود ساختمان در برابر حوادثی مانند زلزله مقاوم شده و مانع از فروریختن سقف شود.

 

شباهت میلگرد عصایی با نوعی دیگر از میلگرد به نام ممان منفی موجب شده تا برخی مواقع، در هنگام خرید، مصرف‌کننده دچار خطا شود. از این رو بهتر است در خرید میلگرد ادکا یا اوتکا تمام ویژگی‌ها، مشخصات و کاربرد ها مشخص شوند. برای خرید این نوع آرماتور نیز می‌توانید با کارشناسان شهر مفتول مشورت کرده و از مشاوره رایگان آن‌ها نیز بهره‌مند شوید. جهت سفارش و خرید هر مقدار از میلگرد ادکا با ما در شهر مفتول  از طریق شماره 54483_021 در ارتباط باشید.

صفحه قبل 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 صفحه بعد